Среда
08.05.2024
21:20
Приветствую Вас Гость
RSS
 
Персональний сайт учителя української мови та літератури
Главная Регистрация Вход
Каталог файлов »
Головна

Із досвіду роботи

Мультимедіа

Главная » Файлы » Презентацiя » Украiнська мова

Види речень за метою висловлювання
11.11.2014, 18:31

ВИДИ РЕЧЕНЬ ЗА МЕТОЮ ВИСЛОВЛЮВАННЯ: РОЗПОВІДНІ, ПИТАЛЬНІ, СПОНУКАЛЬНІ. ОКЛИЧНІ РЕЧЕННЯ

 

Мета:

повторити й узагальнити поняття про види речень за метою висловлювання,  про окличні речення; розвивати організаційно-контрольні вміння організовувати спеціальні спостереження над мовним матеріалом; формувати загальнопізнавальні вміння розпізнавати види речень за метою висловлювання, окличні речення, правильно їх інтонувати; розвивати творчі вміння побудови речень, різних за метою висловлювання, й окличних речень відповідно до комунікативного завдання та на основі запропонованих схем-моделей; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння шляхом самостійного складання усних і письмових висловлювань; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу формувати почуття відповідальності за збереження природи.

Правопис:

розділові знаки в кінці речень;  велика й мала літера у власних і загальних назвах.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія:

засвоєння нових слів шляхом добору антонімів.

Граматика:

спостереження за використанням вивчених частин мови в ролі підмета і присудка.

Культура мови і стилістика: інтонування розповідних, питальних,

 

 

 

Обладнання:

спонукальних, а також окличних речень; використання різних видів речення за метою висловлювання й окличних речень у художньому й публіцистичному стилях.

підручник, технологічна картка, презентація, куб.

Тип уроку:

 

урок повторення вивченого в початкових класах.

 

       

 

 ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Актуалізація  опорних знань і навичок

 

Гра «Розумний куб»

  • Учні по черзі кидають куб, на гранях якого написані питання. Школярі відповідають на те питання, яке їм випало:
  • назвіть основні одиниці синтаксису;
  • яка відмінність між словосполученням і реченням;
  • що називається реченням;
  • знайдіть граматичну основу речення. Поясніть лексичне значення виділеного слова.

2

На тихому плесі почали виринати зелені пуп'янки лілії.

  • визначте вид простого речення:

 Прекрасний рожевий ранок.

  • Які речення за метою висловлювання?

Дощ! Чи ти любиш дощ? Дощова хмара вкрила сонну землю.

 

ІІІ. Ознайомлення п’ятикласників з темою, метою і завданнями уроку

 

  • Прослухати казку і сказати, про що буде іти мова на уроці ?

 

ЛІНГВІСТИЧНА  КАЗКА

     Одного разу зібрала Мати Мова своїх дітей, це були речення, і запитала:

- Скажіть, діти мої, яку користь людям ви приносите? 

- Залежно від потреби - промовили речення, що стояли справа. – Ми, наприклад, потрібні, коли людина хоче щось повідомити, розповісти.

- А ми допомагаємо людині запитати про все, що її цікавить – сказали ті, що стояли по середині.

- А без нас не обійтись – гукнули ті, що зліва. – Коли треба попросити про щось,а то й наказати.

- Тепер я спокійна, - сказала Мати Мова.  – Ви вірно служите людям.

- Відгадайте, як називаються діти-речення.

  • Пояснити правопис слів  Мати Мова.
  • Дібрати антонім до слів: користь, спокій.
  • Пригадати з уроків української мови в початкових класах, на які види поділяються речення за метою висловлювання.

(Діти пригадують, на дошці з’являються таблиці про види речень за метою висловлювання)

 

ІV. Повторення вивченого в початкових класах   

       

Робота з підручником 

  • Опрацювати матеріал на сторінці 65.

 

Творче спостереження над мовним матеріалом

  • Прочитати текст. Дібрати заголовок. Визначити тему й основну  думку.

Замість крапок поставити пропущені літери.

 Вже сон..чко в море сіда;

у тихому морі т..мніє;

прозора глибока вода,

немов оксамит, з..л..ніє.

На хвилях з..лених тр..мтять

ч..рвонії іскри бл..скучі

і ясним огнем м..готять,

мов блискавка з темної тучі.

3

А де кораб..ль наш пробіг,

дорога там довга й ш..рока

біліє, як мармур, як сніг,

і ледве примітно для ока

рожевіє пінистий край;

то іскра заблисне, то згасне...

Ось промінь останній!.. Прощай,

в..селеє сон..чко ясне!

                                 (Леся Українка)

  • Звернути увагу на правопис слів. Пояснити лексичне значення виділених слів. Які розділові знаки ставляться наприкінці таких речень?

 

V. Виконання усних і письмових вправ творчого характеру на основі повторення

 

Усне стилістичне експериментування (пізнавальне завдання на зіставлення й порівняння синтаксичних конструкцій)

  • Прочитати речення так, щоб запитання збігалося з відповіддю.

1. У лісі плачуть горобці від холоду?

Так, горобці.

Так, від холоду.

Так, плачуть.

2. На галявині виросла гарна квітка жоржини?

Так, на галявині.

Так, виросла.

Так, квітка жоржини.

3. У весняному небі з’являються перші жайворонки?

Так, у весняному.

Так, з’являються.

Так, жайворонки.

Коментар учителя. З інтонацією тісно пов’язаний логічний наголос, за допомогою якого в реченні виділяється найважливіше слово за змістом.. Речення,  в яких про щось розповідається, називаються розповідними. У таких реченнях голос спочатку підвищується,  потім робиться невелика пауза, а в кінці речення голос понижується.

  • Спостерігаючи над інтонацією розповідних і питальних речень, зробити висновок: чи відрізняється інтонаційне оформлення цих речень за метою висловлювання

 

       
   
 
 

 

 

 

Пречиста блакить //ясніє у безмірній високості.

Речення, в яких про щось запитується, називаються питальними. У таких реченнях силою голосу (логічним наголосом) виділяється те слово, якого стосується запитання:

4

Як весною на старих облогах квітують гіркі сиві трави? (І. Цюпа).

Запам’ятайте, логічний наголос — це виділення слова посиленням голосу.

 

Дослідження-характеристика

  • Прочитати, правильно інтонуючи речення. Схарактеризувати їх за метою висловлювання. Визначити окличні речення. Яка їх роль у висловлюваннях? Аргументувати свій вибір.
  • Звичайна вода перетворилася в чарівні сніжинки! (І. Цюпа) 2. А навколо далі, а навколо спокій... Скільки того щастя на землі моїй!.. (В. Сосюра) 3. Як хороше, як весело на білім світі жить! (Л. Глібов) 4. Пахне хлібом земля, що дала мені сонце і крила (Д. Павличко). 5. Яким дивом іскрилися берези!                    (І. Цюпа).

 

Фізкультхвилинка.

  • Уважно прослухайте і правильно виконуйте вправи.

Встаньте, діти, посміхніться,

землі нашій поклоніться

за щасливий день вчорашній

і до сонця потягніться.

У різні боки нахиліться,

Веретеном покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

і за парти тихо сядьте. 

  • Який тип речень переважає у тексті фізкультхвилинки?

 

Лінгвістичне дослідження

  • Прочитати. Визначити види речень за метою висловлювання. Запишіть, розставляючи розділові знаки замість крапок у кінці речень.

1.Як любо йти коханою землею і рідний вітер пити без кінця... (В. Сосюра).

2.Веснянійте, далі сині, наливайтесь сонцем, дні... (В. Сосюра). 3.Рідна наша, наша мати, з чим, священна, порівняти широчінь твою ясну... (М. Нагнибіда).

4. Як надолужити години прогаяні... (О. Підсуха).

 

Дослідження-реконструювання

  • Прочитати. Визначити стиль і тип мовлення. Перебудувати висловлювання так, щоб у ньому були різні за метою висловлювання речення (зберігаючи їх суть і зміст).

ЗЕЛЕНІ СВЯТА

 Стародавні слов'яни, наші предки, молилися деревам. Особливо дуплявим, поклонялися березам, липам, дубам. Під захистом предковічних лісів вони виконували свої обряди, зокрема приносили жертви, запалювали вогні на честь богів.

 Вінки як оздоба — це теж залишок звичаїв стародавнього світу. За на­родною уявою, вінок із живих квітів — це оберіг від злої напасті (За О. Воропаєм).

5

  • Реконструйований текст записати. Чи змінився емоційний його настрій?

 

V. Підсумки проведеної роботи на уроці

 

 Самоаналіз роботи учнів у процесі засвоєння теми й окреслення вчителем перспектив подальшої навчальної діяльності.

  • Проаналізувати свої досягнення на уроці, дописати  речення.

Я навчився (-лася)____________________________________
Я зрозумів (-ла)_______________________________________
Я можу______________________________________________
Треба доопрацювати___________________________________

 

VІ. Домашнє завдання

 

Право вибору:

1. Виписати з художньої літератури по 2–3 приклади розповідних, питальних, спонукальних речень, а також окличних речень. Виділити граматичні основи і з’ясувати, якими частинами мови виражені головні члени речення.

2.Скласти зв’язне висловлювання з теми «Краса ранкової зорі», використовуючи різні за інтонацією речення.

 

Категория: Украiнська мова | Добавил: Kozlova_Ludmila
Просмотров: 1617 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar
Вход на сайт

Інші розділи

Фотогалерея