Среда
08.05.2024
14:21
Приветствую Вас Гость
RSS
 
Персональний сайт учителя української мови та літератури
Главная Регистрация Вход
Каталог файлов »
Головна

Із досвіду роботи

Мультимедіа

Главная » Файлы » Презентацiя » Украiнська мова

Другорядні члени речення.Додаток, означення, обставина
11.11.2014, 18:36

ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ: ДОДАТОК, ОЗНАЧЕННЯ, ОБСТАВИНА

 

Мета:

навчити учнів розрізняти другорядні члени речення (додатки, означення, обставини), виділяти їх у контексті умовними позначками; формувати загальнопізнавальні вміння ставити запитання до другорядних членів речення, визначати їхню синтаксичну роль і спосіб морфологічного вираження;за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного

матеріалу виховувати почуття любові до рідного народу,  його минулого.

Правопис:

тире між підметом і присудком.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія:

засвоєння нових слів.

Орфографія:

 

Граматика:

 

слова з ненаголошеними голосними е, и, що перевіряються наголосом.

 способи вираження означення, додатка й обставини різними частинами мови.

Культура мови і стилістика:

засвоєння складних випадків слововживання.

Обладнання:

Тип уроку:

 

 

експрес - зошит, підручник, презентація.

урок засвоєння нових знань.

 

 

       

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Психологічна настанова й внутрішня мотивація щодо вивчення теми «Другорядні члени речення». Ознайомлення учнів із ходом навчальної діяльності.

 

  • Бліц-опитування «Так чи ні»
    1. Граматична основа речення - підмет і присудок (так)
    2. Дівчинка і хлопчик- це словосполучення (ні)
    3. Хороша дівчинка - головне слово хороша (ні)
    4. Я займаюсь спортом - односкладне речення (ні)
    5. Як я люблю вчитися! - окличне (так)
    6.За емоційним забарвленням є розповідні, питальні, спонукальні речення (ні)
    7. Підмет може бути неозначеною формою дієслова (так)
    8. Тире ставиться, якщо підмет і присудок виражені іменниками (так)
    9. Поширене словосполучення - словосполучення, що має більше,  ніж два слова (так)
     
  •  
  • ІІІ. Повідомлення теми,  мети й завдань уроку

 

Є члени речення не головнi,

I звуть їх просто другоряднi.

До них питання де? куди? кому?

кого? чого? ким? чим? чому?

який? і звiдки? i коли?

Потрiбнi в реченнi вони.

Без них суха була би мова,

Одноманiтна, не чудова.

 

  • Проблемне питання:  яку роль відіграють у реченні другорядні члени?

 

Оголошення епіграфа уроку

Де козак, там і слава.

Народна мудрість

 

ІV. Генералізація знань п’ятикласників (актуалізація опорних знань, умінь і навичок)

 

Творче спостереження над мовним матеріалом на основі тексту

  • Прочитати текст. Визначити стиль і тип висловлювання. Виписати словосполучення з виділеними словами. Пояснити лексичне значення незрозумілих слів.

Задумавши похід проти ворогів, татар, турків та поляків, запорозькі козаки вхолосту били на Січі з найбільших гармат. Потім посилали кругову повістку козакам-зимівчакам, які жили у степу по хуторах, слободах та землянках-бурдеях. На такий поклик поспішали, як бджоли до своїх вуликів, звідусіль козаки до збірного пункту, хто пішки, хто верхи, із зброєю та продовольчими припасами.

  • Поставити запитання до виділених слів, визначте їх синтаксичну функцію.

 

V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.

 Демонстраційне пояснення теоретичного матеріалу.

 

Робота з підручником

Опрацювати §12, стор. 72

  • Визначити основні ознаки другорядних членів речення.

 Ключовими словами заповнити бортовий журнал.

 

Зразок бортового журналу

 

 

 

 

  1.  

 

 

Другорядні члени речення

 

 

Додаток

Означення

Обставина

Що означає

 

Предмет

Ознаку

предмета

Місце, час, причину,    мету, спосіб дії, ступінь дії

На які питання

відповідає

Кого? чого?

кому? чому? кого? що?

ким?  чим? на  кому? на чому?

Який?   чий?

котрий?

Де? куди? звідки? до якого часу? з якою метою? чому? з якої причини?  як? яким 

чином?

Чим буває виражений найчастіше

Іменником, займенником та

ін. частинами

мови

Прикметни-

ком,

займенником та ін. частинами

мови

Іменником

 з прийменником, прислівником та ін.

частинами мови

 

 

Коментар учителя. Деякі другорядні члени залежно від запитання можна визначити в реченні як додатки і як обставини.

Наприклад: Струмок в’ється (серед чого?) серед гаю, як стрічечка.

Струмок в’ється (де?) серед гаю, як стрічечка (П. Тичина).

 

Членами речення не є службові частини мови: прийменники і сполучники. Хоча прийменники не є членами речення, вони можуть входити до складу  дугорядних членів речення.

Наприклад: Запеклося сонце в хліб (В. Крищенко).

  • Перевірка записів учнів у бортовому журналі.

 

 

VІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення

загальнопізнавальних умінь з темиВиконання пізнавальних практичних завдань аналітичного характеру

 

Лінгвістичне дослідження

  • Провести дослідження: ставлячи запитання від підмета, визначте, які слова залежать у реченні від нього; так само з'ясуйте слова, залежні від присудка. Пояснити правопис виділених слів.
  •  

 

  1.  

3.Запорозька Січ входила до козацької держави. 4. Січ була оточена високим частоколом Гетьманщини. 5. Мені подобаються розповіді про козаків.

  • Визначити кількість звуків і букв у слові «Січчю».

 

Творче конструювання

  • Подивитися відеофільм.  Доповнити речення другорядними членами. Назвати всі члени речення.

 Я звернув увагу на (який?) відеофільм. Образ козака у мене завжди пов'язувався із  (чим?). Козаками були (які?), вони присвячували своє життя (чому?). Багато з них відмовлялися мати власну родину. Козаки жили (де?). Вони загартовували свій дух і вдосконалювалися у володінні (чим?). Боролися козаки з (ким?).

 

Фізкультвилинка

Ми писали, ми трудились,

Наші руки вже стомились,

А щоб гарно написати,

Треба пальці розім’яти.

Руки кілька раз тряхнемо

І писати знов почнемо,

Відпочивши дружно враз

Приступив до праці клас.

 

Ти – коректор

  • Відредагувати і записати речення.

1. Запорожці були сміливими і безстрашними людьми. 2. Чатовий піднявся вгору на пагорб і подивився довкруг. 3. Швидкі мчали татари на своїх низькорослих конях.

 

 

Творча робота

  • Скласти речення за схемами:

 

 

5

VІІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

 

  • Подумати й дати відповіді на питання:

1. Яку роль виконують другорядні члени речення в мовленні?

2. На які види поділяються другорядні члени речення?

3. Який член речення називається додатком? Що означає, на які питання відповідає, чим виражається?

4. Який член речення називається означенням? Що означає, на які питання відповідає, чим виражається?

5. Який член речення називається обставиною? Що означає, на які питання відповідає, чим виражається?

 

VІІІ. Підсумок уроку

  • Метод «Кольорові капелюшки »
  • Червоний капелюх - настрій та емоції
  • Синій - важливість уроку
  • Жовтий - знання та вміння

1. Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці.

2. Аналіз здібностей, що сформувалися під час вивчення теми.

3. Окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.

 

ІХ. Домашнє завдання

 

 Вивчити §12 , стор.72.

 

Право вибору:

1. Поміркувати над тим, що треба для того, щоб любити свій рідний

край,  яким треба бути. Написати твір-мініатюру з теми  «Козаки - уособлення волелюбності українського народу».

2. Вправа 116, стор.73.

Категория: Украiнська мова | Добавил: Kozlova_Ludmila
Просмотров: 6021 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar
Вход на сайт

Інші розділи

Фотогалерея