ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ.ОБСТАВИНА. СПОСОБИ
ВИРАЖЕННЯ ОБСТАВИН
Мета:
|
поглибити знання учнів про обставину, способи вираження; формувати загальнопізнавальні вміння ставити запитання до обставини й виділяти її у реченні мовними позначками, розрізняти обставину; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння будувати речення, поширюючи їх обставинами; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи.
|
Внутрішньопредметні зв′язки:
|
Лексикологія:
|
засвоєння нових слів.
|
Граматика:
|
способи вираження обставин різними частинами мови.
|
Культура мовлення і стилістика: засвоєння складних випадків слововживання.
|
Текст (риторичний аспект): удосконалення вмінь поширювати думку за допомогою другорядних членів речення.
|
Обладнання: підручник, презентація, технологічна картка.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
|
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Психологічна рефлексія «Наш настрій»
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок
Бліц-марафон «Зразкова відповідь»
- Які ви знаєте другорядні члени речення?
- Який другорядний член речення називається обставиною?
- На які питання відповідають обставини?
- Якими частинами мови виражаються?
Мовленнєва ситуація
Уявіть, що ви літературний герой і берете участь у конкурсі на кращу візитку. У виступі вживайте якомога більше обставин.
ІІІ. Повідомлення теми й мети, завдань уроку
ІV. Виконання практичних завдань
Лінгвістичне дослідження
- Записати речення, визначити головні члени речення, обставини та їх види.
-
Защебече соловейко в лузі на калині. Пишається над водою червона калина. Тече вода із-за гаю та попід горою. Понад ставом увечері шепочеться осока. За сонцем хмаронька пливе, червоні поля розстилає (За Т. Шевченком).
- Визначити кількість букв та звуків у виділених словах.
Творче відновлення
- З поданих групами слів скласти речення за схемами (підмети подані в дужках). У складних реченнях визначити обставини.
Шурхотіти, серед, лани (підмет), ніч, збіжжя, безкрай, тихий, достиглий. Берег, хвилечка (підмет), плескіт, з, ринути, на, перлистий, тихий.
Творче моделювання
- Доповнити текст обставинами, визначити їх вид.
… небо було синє і далеке. Гілля вишень і бузку звисало до … . Важкі краплі роси падали … і … в … . Горобці метушилися й цвірінькали на … . Десь … лунав церковний дзвін.
Фізкультхвилинка
Ми писали, ми трудились,
Наші руки вже стомились.
А щоб гарно написати,
Треба пальці розім’яти.
Руки кілька раз тряхнемо
І писати знов почнемо.
Відпочивши дружно враз,
Приступив до праці клас.
Синтаксична розминка
- Зробити синтаксичний розбір речень.
Вузька стежина за селом зникає у верболозах. Поміж плакучих верб співають соловейки. Мирно воркують лагідні горлиці. Ранішній туман застеляє долину.
Творче конструювання
Сходження до мовного ідеалу
- Знайти у наведеному тексті випадки суржикового мовлення й виправити їх. Назвати обставини.
Тихо і спокойно зимового дня в лісі. Стоять стрункі, високі, непорушні дерева зі сніговими шапками. Чути, як дятел стукає по стовбурі дуба. Це він шукає жуков і комах під корой. От шось зашептало. Пробіг зайчик, сів під дубом і оглянувся. Десь на ставку лопнула крига. Щось задзвеніло, заспівали синички і горобці. Впала сніжинка на кущ шипшини.
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання
§12 стор.76.
Право вибору:
вправа 132 або скласти розповідь про трьох друзів: Додатка, Обставину та Означення. |