Среда
08.05.2024
11:08
Приветствую Вас Гость
RSS
 
Персональний сайт учителя української мови та літератури
Главная Регистрация Вход
Каталог файлов »
Головна

Із досвіду роботи

Мультимедіа

Главная » Файлы » Презентацiя » Украiнська мова

Речення з одним головним членом
11.11.2014, 18:52

РЕЧЕННЯ З ОДНИМ ГОЛОВНИМ ЧЛЕНОМ (ЗАГАЛЬНЕ ОЗНАЙОМЛЕННЯ)

 

Мета:              поглибити знання учнів про граматичну основу, її функції       способи вираження; дати загальне уявлення про речення з одним      головним членом; формувати вміння учнів відрізняти повну   граматичну основу від одного головного речення; розвивати   вміння  будувати речення і зв’язні висловлювання; спонукати        учнів до осмислення краси природи, виховувати естетичні смаки,       екологічну культуру.

Внутрішньопредметні зв'язки:

Лексикологія:   засвоєння нових термінів.

Граматика:       правильне написання речень з одним головним членом.

Культура мови і стилістика: додержання правильної інтонації в реченнях.

Обладнання:     підручник, технологічна картка, презентація.

Тип уроку:  урок засвоєння знань (формування мовної і мовленнєвої компетенції).

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

 

  1. . Установчо – мотиваційний етап

Психологічна  вправа  «Наш настрій»

 

  1. . Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Оголошення епіграфа уроку

       Природа — вічний зразок мистецтва,

                                                   а найвизначніший та найблагородніший

                                                   предмет у природі — людина.

                                                                                        В. Бєлінський

  1. . Актуалізація опорних знань п’ятикласників
  • Заповнити таблицю «Знаю - дізнався». Записати ключовими словами «Знаю», «Хочу дізнатись».

Я знаю

 

Я хочу знати

 

Я дізнався

 

 

Колективна робота з текстом

  • Послухати  вірш Д. Ткаченка і визначити  головні члени речення.

На цій землі я народився,
В дитинстві бігав по стежині,
В молодших класах добре вчився,
Любив дивитись в небо синє.

 

 

  1.  

Я так люблю твої світанки,
Поля, шляхи біля калини,
Та пісню соловейка зранку,
Моя чудова Україно!

 

Робота з підручником стор. 62.

  • Опрацювати теоретичний матеріал  і заповнити  ключовими словами графу «Дізнався».

V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

 

Робота з підручником

  • Вправа 94, стор. 63.

Творчий диктант

  • Визначити межі речень, розставляючи пропущені розді­лові знаки. Прочитати, слідкуючи за тим, як у кінці речень понижується голос. Підкреслити граматичні основи.
  •  

Прийшла осінь у зелені коси беріз вплелися золотисті стрічки різ­нобарвними вогнями горять осики дикі груші червоніють китиці ягід на горобинах на лісовій ліщині дозріли горіхи важкі коричневі жолу­ді падають з дубів лісовим мешканцям настав час заготовляти на зиму харчі наповнюються нірки лісових мишей насінням кленів бруслини жолудями горіхами ховають під мох у дуплах дерев лі­сові горіхи й жолуді збирають і сушать на голках гриби (За В. Пархоменком).

  • Визначити кількість букв і звуків слова «горять».
  • Дібрати синонім до слова «мешканці».

 Дослідження – моделювання

  • Скласти  і записати речення із поданих слів.
  1. Не, любить, хто, природа, людина не любить той.
  2. Уся, манить,  до себе, природа.

3.  На, осіннім, вулиці,  пахне, листям.                             

4.  Хмари, небі, ніби, кораблі, по- осінньому, пливуть.

  1. Хустинка, осінню, гаптована, щедрою.
  • З'ясувати лексичне значення слова «гаптована».

Фізкультхвилинка

Настав час відпочити. Ваші спинки, ручки, очі просять відпочинку. (фізкультхвилинка під  музику)

Всі навшпиньки підніміться,

струнко, підтягніться!

3

Руки вгору, в боки, вниз!

Сюди – туди оберніться –

Все навколо обдивіться.

Потанцюйте лише трішки,

Повизбируйте горішки.

Три разочки всі присядьте

І на місце знову сядьте.

 

Дослідження-реконструювання

  • Перебудувати речення з пов­ною граматичною основою  (з підметом  присудком)  на речення з одним головним членом.
  • На галявині пахла свіжа трава. — На галявині пахло свіжою травою.

1.  Я дихаю у лісі вільно. 2. Вітер наніс гори піску. 3. На луках батько скосив отаву. 4. Сьогодні чогось не спав  хлопець.

  • Лексична робота (отава — трава, що відростає на місці скошеної).
  • Зіставити речення й визначити, чи змінюється їх зміст у процесі пе­ребудови.

 

  1.   . Систематизація й узагальнення знань
  • Скласти  усно діалог з теми «Речення з одним головним членом», використовуючи матеріал уроку.

VII.  Підсумок уроку

VIII. Домашнє завдання

Опрацювати теоретичний матеріал стор. 61- 62.

Право вибору:

  1. Вправа з підручника 95, стор. 63.
  2. Написати твір – опис «Осінній день», використовуючи речення з двома та з одним головними членами.

 

 

 

 

 

 

 

 

Категория: Украiнська мова | Добавил: Kozlova_Ludmila
Просмотров: 1446 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar
Вход на сайт

Інші розділи

Фотогалерея