РЕЧЕННЯ З ОДНИМ ГОЛОВНИМ ЧЛЕНОМ (ЗАГАЛЬНЕ ОЗНАЙОМЛЕННЯ)
Мета: поглибити знання учнів про граматичну основу, її функції способи вираження; дати загальне уявлення про речення з одним головним членом; формувати вміння учнів відрізняти повну граматичну основу від одного головного речення; розвивати вміння будувати речення і зв’язні висловлювання; спонукати учнів до осмислення краси природи, виховувати естетичні смаки, екологічну культуру.
Внутрішньопредметні зв'язки:
Лексикологія: засвоєння нових термінів.
Граматика: правильне написання речень з одним головним членом.
Культура мови і стилістика: додержання правильної інтонації в реченнях.
Обладнання: підручник, технологічна картка, презентація.
Тип уроку: урок засвоєння знань (формування мовної і мовленнєвої компетенції).
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
- . Установчо – мотиваційний етап
Психологічна вправа «Наш настрій»
- . Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Оголошення епіграфа уроку
Природа — вічний зразок мистецтва,
а найвизначніший та найблагородніший
предмет у природі — людина.
В. Бєлінський
- . Актуалізація опорних знань п’ятикласників
- Заповнити таблицю «Знаю - дізнався». Записати ключовими словами «Знаю», «Хочу дізнатись».
Я знаю
|
|
Я хочу знати
|
|
Я дізнався
|
|
Колективна робота з текстом
- Послухати вірш Д. Ткаченка і визначити головні члени речення.
На цій землі я народився,
В дитинстві бігав по стежині,
В молодших класах добре вчився,
Любив дивитись в небо синє.
-
Я так люблю твої світанки,
Поля, шляхи біля калини,
Та пісню соловейка зранку,
Моя чудова Україно!
Робота з підручником стор. 62.
- Опрацювати теоретичний матеріал і заповнити ключовими словами графу «Дізнався».
V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
Робота з підручником
Творчий диктант
- Визначити межі речень, розставляючи пропущені розділові знаки. Прочитати, слідкуючи за тим, як у кінці речень понижується голос. Підкреслити граматичні основи.
-
Прийшла осінь у зелені коси беріз вплелися золотисті стрічки різнобарвними вогнями горять осики дикі груші червоніють китиці ягід на горобинах на лісовій ліщині дозріли горіхи важкі коричневі жолуді падають з дубів лісовим мешканцям настав час заготовляти на зиму харчі наповнюються нірки лісових мишей насінням кленів бруслини жолудями горіхами ховають під мох у дуплах дерев лісові горіхи й жолуді збирають і сушать на голках гриби (За В. Пархоменком).
- Визначити кількість букв і звуків слова «горять».
- Дібрати синонім до слова «мешканці».
Дослідження – моделювання
- Скласти і записати речення із поданих слів.
- Не, любить, хто, природа, людина не любить той.
- Уся, манить, до себе, природа.
3. На, осіннім, вулиці, пахне, листям.
4. Хмари, небі, ніби, кораблі, по- осінньому, пливуть.
- Хустинка, осінню, гаптована, щедрою.
- З'ясувати лексичне значення слова «гаптована».
Фізкультхвилинка
Настав час відпочити. Ваші спинки, ручки, очі просять відпочинку. (фізкультхвилинка під музику)
Всі навшпиньки підніміться,
струнко, підтягніться!
3
Руки вгору, в боки, вниз!
Сюди – туди оберніться –
Все навколо обдивіться.
Потанцюйте лише трішки,
Повизбируйте горішки.
Три разочки всі присядьте
І на місце знову сядьте.
Дослідження-реконструювання
- Перебудувати речення з повною граматичною основою (з підметом присудком) на речення з одним головним членом.
- На галявині пахла свіжа трава. — На галявині пахло свіжою травою.
1. Я дихаю у лісі вільно. 2. Вітер наніс гори піску. 3. На луках батько скосив отаву. 4. Сьогодні чогось не спав хлопець.
- Лексична робота (отава — трава, що відростає на місці скошеної).
- Зіставити речення й визначити, чи змінюється їх зміст у процесі перебудови.
- . Систематизація й узагальнення знань
- Скласти усно діалог з теми «Речення з одним головним членом», використовуючи матеріал уроку.
VII. Підсумок уроку
VIII. Домашнє завдання
Опрацювати теоретичний матеріал стор. 61- 62.
Право вибору:
- Вправа з підручника 95, стор. 63.
- Написати твір – опис «Осінній день», використовуючи речення з двома та з одним головними членами.
|