Завдання
ІІ (відбіркового) етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови та літератури
10 клас
І. Висловте та обґрунтуйте свою думку.
1. Омелько Кайдаш – трагічний чи комічний персонаж повісті І.С.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»?
2. Чи може служити родина Балашів із повісті І.С.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я» прикладом для наслідування?
3. Чи можна вважати Чіпку Варениченка із роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» шукачем правди і справедливості?
4. Багато читачів зауважують, що українська література ХІХ століття менш тематично та жанрово різнобарвна, ніж європейські й навіть російська літератури. Чи згодні ви з таким твердженням? Якщо так, то доведіть свою думку та поясніть причини такого явища.
5. Якби вам запропонували вибудувати ступінчату піраміду совісті» й розташувати на ній героїв роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?», кого б ви помістили на самому вершечку цієї піраміди? Чому?
15 б.
ІІ. Дайте лаконічні, але арґументовані відповіді на запитання.
1. В якому творі Г.С.Сковороди висловлена ідея «сродної праці»? В чому суть цієї ідеї? Чи актуальна вона для нашого часу і для вас особисто?
2. Хто такі січові стрільці? Який вид народної творчості пов'язаний із цим поняттям? Які твори вам відомі?
3. Як звали діда й прабабу Чіпки Варениченка за батьківською лінією? Як відгукнувся цей генетичний спадок у характері та в домі Чіпки?
4. Хто, з якого приводу й кому казав: «Соблаговоліте … дати мені повелініє о сокрушительном преломленії сієї троєкратно опоганівшої хворостини, яже нині у ранзі лепорта суть, бо самі созерцаєте своїми ясними, хоча і неумитими очесами, яко неумістим єсм із нею в чертог ваш».
8 б.
ІІІ. Поясніть, що таке текст, з’ясуйте його ознаки. Складіть самостійно невеличкий (5-6 речень) текст на цікаву для вас тему.
8 б.
IV. Запишіть речення, знявши риски та розставивши розділові знаки. Побудуйте його структурну схему, зробіть повний синтаксичний розбір. Виконайте комплексний аналіз (фонетичний, морфемний, морфологічний, словотвірний розбори) підкресленого слова.
І хоча не/має нічого вічного в бутті й усе тече змінюючись у потоці часу та є одначе в минулому щось таке що хочеться назвати не/минущим а вічним берегти як святиню й заповісти майбутньому як не/тлінний знак доблесті своїх предків як дар їх нащадкам.
10 б.
V. З’ясуйте значення таких широковживаних нині слів:
Консенсус, спонсор, дилер, менеджер, моніторинг, плюралізм, толерантність, інвестиція, рейтинг, імідж.
5 б.
VI. Запишіть подані нижче слова правильно. Згрупуйте їх за правилами написання:
При/все/людно, по/де/куди, будь/де, само/хідний, сімсот/п…ятдесяти/семи/кілометровий, аби/куди, пів/ящика, пан/(є) (Є) вропейський, над/(д) (Д) еснянський, (Ш) (ш) евченківське слово, (К) (к) київська (Т) (т) раса, місто (С) (с) ухий (Л) (л) иман, (Ф) (ф) ранкова поема, брунатно/сірий, лимонно/кислий, рука/в/руку, рано/по/раненьку, (П) (преображення (Г) (г) господнє.
5 б.
VII. Утворіть іменники від поданих прикметників: глибокий, убогий, безлюдний, теплий, пишний, темний. А тепер утворіть збірні іменники від таких слів: жінки, офіцери, татари, картопля, дуби, варити, шити, багно, сад, мак.
5 б.
Всього: 55 балів
|