Завдання
ІІ (відбіркового) етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови та літератури
8 клас
І. Виконайте завдання:
1. Охарактеризуйте різновиди художніх образів.
2. Назвіть усі відомі вам фольклорні жанри. В чому, на вашу думку, полягає відмінність між народним переказом і легендою, думою та історичною піснею? Чи є щось спільне між голосінням та народною думою?
3.Кого вважають першим письменником нової української літератури? Чому?
4. Який твір Т.Г.Шевченка розпочинається піснею невільників, що страждають у турецькому полоні? Доведіть, що це пісня патріотів рідної землі.
5. В одній із лірницьких колядок, у якій співається про дозвіл повипускати з пекла грішні душі, даний Ісусом Христом Богоматері, є застереження щодо трьох душ, яких випускати не можна. Серед них таке:
Ще й другу душу не випускати,
Що зневажала батька та матір,
Що зневажала, словом вкорила,
Словом вкорила, судом осудила.
Доведіть на основі відомих вам українських народних дум, що пошана до батька-матері була справжньою святістю для українського народу.
15 б.
ІІ. Дайте обґрунтовані відповіді на запитання.
1. У чому, на вашу думку, полягає головна й принципова відмінність давньоруського епосу «Слово про похід Ігорів» від епічних поем «Пісня про Роланда» та «Витязь в тигровій шкурі»?
2. Птахи і тварини в «Слові про похід Ігорів», їх ставлення до Ігоревого війська. Чому, на вашу думку, воно є саме таким?
6 б.
ІІІ. Дайте чіткі, лаконічні відповіді на запитання.
1. В одному з віршів української поетеси Оксани Пахльовської, написаному після Чорнобильської трагедії, є слова:
О земле, поґвалтована й безсила!
Чому ж ти не прокинулась тоді,
Коли тебе, окрадену, будили?!
Алюзією (відсиланням) до якого відомого вам твору є ці слова сучасної поетеси? Як ви їх розумієте?
2.У якому із відомих вам віршів Т.Г.Шевченка втілена філософія життєвої активності людини? Процитуйте ці рядки.
5 б.
IV. Спишіть речення, розставте необхідні розділові знаки. Випишіть із них в один стовпчик поширені, а в інший непоширені словосполучення та зробіть їх (словосполучень) розбір.
- Всім серцем любіть Україну свою і вічні ми будемо з нею.
- Пишний рум’яний хліб спечений дбайливими руками матусі гордо красувався на столі.
- Оновлена заквітчана весняним цвітом земля радісно усміхалася золотавому сонцю.
- Наша старенька бабуся сяючи радісною усмішкою стрічала нас біля знайомих воріт.
5 б.
V. Запишіть речення, розставивши, де потрібно, розділові знаки, зробіть їх синтаксичний розбір за членами речення.
Ми з сестричкою пішли до лісу збирати гриби й раптом побачили білочку в пухнастій руденькій шубці. Осінній ліс як барвисте диво. Життя прожити не поле перейти. І сірі мурашки і бджілки в чорно-жовтих оксамитових платтячках і москалики з чорненькими ґудзичками на червоних «мундирах» все очевидно почувши поклик весни повилазило зі своїх зимових схованок.
10 б.
VІ. Виконайте наступні завдання:
1.Поясніть значення фразеологізмів, доберіть до кожного з них по 1-2 фразеологізми-синоніми:
Ні в тин, ні в ворота; мати в тямці; фарбованого лиса бачити; з кондака; ні пари з уст; як кіт наплакав; наговорити сім кіп гречаної вовни; з-під дощу під ринву потрапити.
4 б.
2. Напишіть затранскрибовані слова: [р о з в й а з у й у], [л ´ й е ж] (місто), [к ´ й у в е т], [р о ж: е в р’ у й е ц´:а ],
[п р е м й е р], [в й е н т´й а н] (місто), [т´м’ а н´ і й е], [д´ і х’ т´ а р],
[б е ш: ч а с н и й ], [с´ м’ і й е с´ : а ]. Чому, на вашу думку, не однаково передаються на письмі звукосполучення [т´м’] та [с´ м’] в підкреслених словах? З яким мовним явищем це пов’язано?
4б.
3 Визначте, який тип мовлення відображає дійсність у динаміці, русі, розвитку, а який – в статиці, непорушності? Наведіть приклади обох типів мовлення (по 3-4 речення).
4 б.
4. З’ясуйте, яким спільним значенням поєднане слово синтаксис зі словами: синдром, синдикат, синхронний (процес).
2 б.
Всього: 55 балів
|