Воскресенье
05.05.2024
05:03
Приветствую Вас Гость
RSS
 
Персональний сайт учителя української мови та літератури
Главная Регистрация Вход
Каталог файлов »
Головна

Із досвіду роботи

Мультимедіа

Главная » Файлы » Другие разделы » Підготовка до олімпіад

3авдання Мiжнародного конкурсу знавців української мови iменi Петра Яцика
06.11.2014, 16:01

5 клас

 

І. Напишiть твір-мiнiатюру в художньому стилi на тему «Подих осені», використавши слова з довідки.

Довідка: холодні, роса; перший, заморозки;        нитки, «бабине літо»; виходити, полювати;          кущі, калина; осінній, переліт.     

(12 6алiв)

ІІ.  Складiть i запишiть жартiвливу загадку про комп'ютер у вiршованiй або прозовiй формi.                                                                                                                                             

(8 балiв)

 

ІІІ. Із поданими словами складiть по два словосполучення, щоб у першому воно вживалось як головне, а в другому як залежне.

 

Море, носити , завдання, день, дружба, знайомий, приїхати.

 (7 балiв)

 

ІV. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберiть вiдповiдник, позначений БУКВОЮ, i зробiть позначки (Х) у таблицях вiдповiдей на перетинi вiдповiдних колонок i рядкiв.

 

1. 3'ясуйте, якими частинами мови є видiленi слова (цифра в дужках позначає наступне слово).

 

Ракiв  (1) залюбки вживають (2) у їжу, (3) i хоча вони не мають важливого промислового значення, попит на (4) них є завжди.        

 

А

Б

В

Г

Д

1

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 (2 бали)

А. дiєслово  

Б. займенник           

В. прислiвник         

Г. прийменник        

Д. сполучник          

 

2. Установiть вiдповiднiсть

        О р ф о г р а м а                                                         П р и к л а д

 

А

Б

В

Г

Д

1

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

1. написання з апострофом                                       А. барел.. єф

2. написання без апострофа                                      Б. щас .. ливий

3. написання з м'яким знаком                       В. грав .. юра

4. написання без м'якого знака                     Г. смiєш..ся

                                                                        Д. пуп..янок

                                                                                                                                                          

(2 бали)

                                

V. У поданому реченнi пiдкреслiть головнi та другоряднi члени речення.

               Молоденька хмаринка шука в небі хатинку.

.

 (5 балiв)

 

 

Всього  36  балiв

 

6клас

 

1.У формi невеликого оповiдання розкрийте змiст крилатого вислову «Скажи, хто твiй друг, i я скажу, хто ти».

(12 балiв)

2.Складiть i запишiть жартiвливу загадку про мобiльний телефон у вiршованiй або прозовiй формi.

(8 балiв)

3. Із поданих словосполучень випишіть ті, що притаманні офiцiйно-дiловій лексикці. Введіть їх у речення.

 

Мати щастя, коритися долi,           згідно з оригіналом, вжити заходів, пристосуватися до обставин, виконати роботу. 

(4 бали)

4. Пiдкреслiть словосполучення, у яких слово ВIДКРИТИЙ ужито правильно. Неправильнi варiанти речень вiдредагyйте.

А. Музей пiд вiдкритим небом

Б. Вiдкритi дверi

В. Вiдкрита людина

Г. Вiдкритi склади у словi

Ґ. Вийшов з дому з вiдкритою головою

Д. Вiдкритий урок

(3 бали)

 

5. Вiд поданих слiв утворiть прикметники з одним iз суфiксiв: -ЗЬК-, -СЬК-, - ЦЬК-  та iменники з одним iз суфiксiв: -ЗТВ-, -СТВ-, -ЦТВ-.

 

Ткач, агент, городник, козак, парубок, молодець, президент, товариш.

(4 бали)

 

6. Складiть i запишiть оголошення про очiкувану у вашiй школi подiю (проведення Свята рідної мови, вiдкриття виставки робiт кращих художникiв серед учнів 6-7 класiв, спортивних легкоатлетичних змагань учнiв 5-6 класiв).         

(5 балiв)

 

 

Всього  36  балів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7 клас

 І. Напишiть твiр, пригадавши випадок iз власного життя або придумавши iсторiю, висновком до якого могло б стати прислiв'я «На словах, як на цимбалах, а на дiлi, як на балалайцi».   

(12 балiв)

 

ІІ. Складiть та запишiть жартiвливу загадку про інтернет у вiршованiй або прозовiй формi    .

(8 балiв)

 

ІІІ. Перепишiть речення, розставляючи пропущенi роздiловi знаки. 3робiть його синтаксичний розбiр (дайте характеристику, визначте головні та другоряднi члени речення, над кожним словом надпишiть, якою частиною мови воно є).          

 

Юначе ти деревце маленьке посади зробивши землю i рiднiшою i кращою.

(6 балiв)

 

ІV. Вiдновiть прислiв'я i приказки, дiбравши закiнчення з правої колонки. Вставте пропущенi букви i пояснiть свiй вибiр. Визначте дiєвiдмiни дiєслiв.

(5 балiв)

 

1. Хто люб.. ть свiт, ...

2. Правди ...

3. Правдою весь свiт зiйд...ш, ...  

4. Усяк  про правду труб...ть, ...  

5. Усе згине, ...

А.А.  ... не схова .. ш.

Б. Б. ... а неправдою анi до порога.

В. В. .. та не всяк тy правду люб...ть.

Г. Г. .. тiльки правда зостан...ться.

Ґ. Ґ... той люб...ть правду.

 

                                                                                       Д. … а вона все чиста буде.

V. 3найдiть словосполучення, у яких допущено помилку при вживаннi дiєслiв, запишiть їx правильно. Розберiть за будовою видiлене слово.

 

Вiдвiдати друга, приймати міри, говорити по-українськи, доглядати за хворим, брати участь у змаганнях, не здержати слова, обсяг робіт, перевернути сторiнку.

(2 бали)

 

VІ. Напишiть розписку про те, що група учнів вашого класу одержала у шкiльнiй бiблioтeцi пiдручники з української лiтератури.

 (5 балiв)

 

Всього  38  балiв

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8 клас

 

1. Напишiть твiр на тему «Школа — мiй другий дiм», використовуючи поданi фразеологiчнi словосполучення.         

Бити байдики, хоч кiл на головi теши, пiймати облизня.

(12 балiв)

 

2. 3 кожним словом складiть по два речення так, щоб в одному воно було пiдметом, а в iншому - звертанням.         

 

3емля, осiнь, Київ, народ, друг, Петро Якович.

(6 балiв)

3. Запишіть правильно подані слова. 

 

Будь/що/будь, з/діда/прадіда, до/тепер, до/побачення, пів/ящика, пів/острів, пів/Ковалівки, по/батьківськи, по/моєму, сто/сімдесяти/мільйонний, на/весні, в/цілому, день/другий, на/жаль, кінець/кінцем,зроду/віку, рік/у/рік, коли/не/коли.

 (б балiв)

 

4. Запишiть yci можливi варiанти вiдповiдей на запитання «КОТРА  ГОДИНА?», якщо годинник показує: 8.15;  22.15;  9.30;  6.50;  6.45;  19.40;  8.45;  11.20.

(4 бали)

5. 3'ясуйте вci можливi значення поданих слiв. Складiть з ними словосполучення.

 

Природний, дружина, кандидат, дiставати, легкий.

(5 балiв)

 

6. Виправте, де потрiбно, помилки у сполученнi слiв i запишiть правильний варiант.  

 

Безграмотна людина, самі популярні програми, багаточисленні відвідувачі, ринкові відносини, віднестись з розумінням, наносити шкоду, рахуватися з думкою, зачинити двері, заказати обiд, музичне училище.

(5 балiв)

 

 

Всього  38  балiв

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9 клас

 

І. Напишiть твiр-роздум, епiграфом до якого можна взяти вiдомi слова Й.В.Гете: «Неможливо завжди бути героєм, але завжди треба залишатися людиною».

(12 балiв)

ІІ. Перепишiть речення, поставте роздiловi знаки. 3робiть повний синтаксичний розбір речення (підкреслити члени речення, надписати частини мови, побудувати схему, дати загальну характеристику всій конструкції та компонентам як простим реченням).

 

Все зраділо стрічаючи день і день зрадів розцвітаючи ясний теплий.

 (10 балiв)

ІІІ. Пригадайте й напишiть ті прислiв'я чи приказки про працю (5), що мають будову складносурядних речень.         

(5 балiв)

ІV. Виконайте завдання, дотримуючись чiткостi й лаконiчностi у висловлюваннях.

(8 балiв)

1. Яку синтаксичну функцiю виконує iнфiнiтив у реченнях?

А. А нам перемагать і жить.

Б.  Рідний край щиріш любити научає нас розлука.

 

2. Замiнiть поданi вислови бiблiйними фразеологiзмами.

Початок i кiнець —

Вiддiлити шкiдливе вiд корисного —

 

3. Пояснити рiзницю в значеннi слів  ДИПЛОМАТ — ДИПЛОМАНТ.

 

4. Замiнiть речення з прямою мовою на речення з непрямою мовою.

Годилося б запам'ятати слова Бориса Олiйника: «Істинно, люди: живемо не хлiбом єдиним. Істинно так, коли маємо xлiб на столi».

 

5. Запишiть числiвники словами.

Виступили перед 7492 виборцями. Бюлетенi роздали 7492 виборцям.

 

6. Чи потрiбна кома перед ЯК? Вiдповідь аргументуйте.

Ім'я Івана Сiрка як ватажка було оточене ореолом нездоланностi.

Усе жипя Іван Сiрко провiв на вiйнi i як справжнiй патрiот присвятив його боротьбi з ворогами.

 

7. Серед поданих речень назвiть односкладнi i визначте їx вид.

А. Де небо? Де сонце?

Б. І не було в мене нiякої думки в головi.

В. Покремсали життя моє на частки, на тьмяну сiчку слiв i суєти.

Г. Смолою пахне дощок бiлий ряд.

Ґ. Надворi ясна холодна нiч.

Д. У груди набрав повно повiтря.

Е. Над пам'яттю протягнуто мости.

Є. Дуби, посивiлі вiд пилу.

 

8. Доберiть до iншомовних слiв українськi вiдповiдники i запишiть їx.

Абсолютний, делегат, бібліофіл, конфлікт, ідея.

Всього 35  балiв

10 клас

 

І. Напишiть твiр-роздум про те, як ви розумiєте слова М. Рильського «Люби природу не для себе, люби для неї...»         

(12 балiв)

ІІ. Із простих речень із вiдокремленими означеннями та обставинами утворiть складносуряднi або складнопiдряднi речення.           

Минає любе лiто, залишаючи нам дорогоцiннi дари природи. Уci слухачi перебувають у нервовому напруженнi, чекаючи наближення чогось незвичайного. Гола земля, бита крилами вiтру, безнадiйно cipiлa пiд олив'яним небом.

(3 бали)

ІІІ. Відредагуйте речення.

А. Ми підготували вітальний адрес на столяревий ювілей.

Б. На майдані біля пам’ятника Т. Шевченка зібралися студенти і львів’яни.

В. Він все ще холостяк.

Г. Ми продали біля сто двадцять п’ять кілограм цукру і двадцять дві літри меду.

(4 бали)

ІV. Перепишiть речення, поставте роздiловi знаки. 3робiть повний синтаксичний розбір речення (підкреслити члени речення, надписати частини мови, побудувати схему, дати загальну характеристику всій конструкції та компонентам як простим реченням).

Нема на свiтi сили яка б перепинила шлях веснi яка б перешкодила людству йти до миру.

 (10 балiв)

V. Пояснiть, чим вiдрiзняються поданi слова

ПИСЕМНIСТЬ — ПИСЬМЕННИЙ — ПИСЬМЕННИЦТВО

(б балiв)

VІ. Виконайте завдання, дотримуючись чiткостi й лаконiчностi у висловлюваннях.

(6 бaлів)

1. Доберiть українськi синонiми-вiдповiдники до слiв.

    Гiпотеза, автономiя, ґенеза, прогрес, оптимальний.

 

2. Назвiть стилiстичнi засоби фонетики. Наведiть приклади.

 

3. Охарактеризуйте означення (синтаксичний аспект) у поданому реченні.

     Шумить, гуде патлатий, волохатий джміль, у дорогих ризах, перетятий шовковими поясами.

 

4. Розкрийте значення фразеологізмів і до кожного з них доберіть фразеологізм-синонім.

Брати на решето когось –

Пройти крізь сито й решето –

 

5. Якi з поданих iменникiв у родовому вiдмiнку мають закiнчення -У, -Ю?

Бiль, гнiв, край, пасажир, Дунай, вiск, Сибiр, голуб, товариш, Днiпро, Шевченко, Ігор, урок, клас.

 

6. Як правильно?

Хата, що стояла край стола, була дуже стара.

Хата, яка стояла край стола, була дуже стара.

Всього  41  бал

 

 

 

11 клас

І. Напишiть асоцiативний твiр-вiдповiдь за поданими поетичними рядками:         (12 балiв)

 

Що таке поезiя?                                                             

Хто її знає?!

Хто каже – правда,

Інший – краса,

Емоцiя – твердить третiй,

Мудрiсть – мудрить четвертий,

Безкрайнiсть – гадаю я.

Поезiя –?

 

        

 (С. Крижанівський)          

 

ІІ. Перепишiть речення, поставте роздiловi знаки. 3робiть повний синтаксичний розбір речення (підкреслити члени речення, надписати частини мови, побудувати схему, дати загальну характеристику всій конструкції та компонентам як простим реченням).

Недарма деякi люди життя своє присвячують щоб дослiдити своє генеалогiчне дерево бо людина єдина iстота яка має вiдчуття icтopії i коли вiдчуття в нiй згасає вона морально гине.

 (10 балiв)

ІІІ. Поясніть, чому в поданих реченнях перед сполучниками в одних випадках стоїть кома, а в iнших - нi.                                                                                                                    (4 бали)

А. Раптом десь всерединi будинку заграв баян i почулася пiсня.

Б. Мабуть, батько ще дужче посивiв i мати ще дужче зігнулася.

В. Здавалось, i вiтер тут чорний, i дощ ллється з неба чорний, як смола.

Г. У нас i хлiб є, й скотинка при6уває, й захист безпечний.

ІV. Виконайте завдання, дотримуючись чiткостi й лаконiчностi у висловлюваннях.     (8 б.)

1. Чому у словi СМIЄШСЯ немає шиплячих приголосних, а в словi РОЗШИТИ - свистячих?

2. Якi з поданих iменникiв у родовому вiдмiнку мають закiнчення - Я?

    а) Ігор, б) ювіляр, в) лобур, г) пісняр, ґ) друкар, д) цвинтар, е) пухир, є) пісняр.

3. Розкрийте значення слова «МЕНТАЛIТЕТ».

4. Якi слова треба писати через дефiс?

 

а) суспільно/корисний

б) суспільно/політичний

в) кримсько/татарський

г) народно/поетичний

ґ) пів/Європи

д) пів/на/другу

е) контр/удар

є) контр/адмірал

 

5. Запишiть числiвник 1287 в орудному вiдмiнку.

6. Укажiть, якою частиною мови виступає слово БИТИЙ у кожному з речень.

А. Битий вiтром колос шепотiв якiсь прощальнi слова.

Б. Битий шлях пам'ятав кроки бранцiв.

В. Битий небитого везе.

7. Доберiть українськi вiдповiдники до слiв:

Прогрес, дзеркало, крiсло.

8. В яких словосполученнях порушено норми української лiтературної вимови?

 

а) в кінці кінців

б) укладати договір

в) згідно плану

г) навчати музиці

ґ) запобігати хворобі

д) приймати участь

е) підводити підсумки

 

V. Поданi словосполучення поставте в орудному вiдмiнку однини, з'ясуйте написання закiнчень. Чотири словосполучення введiть у речення.                                      (7 балiв)

Дiвоча краса, свiжа їжа, порожня куля, гаряча каша, вужча площа, лисяча нора, найвища круча, пiзня пшениця, бiлолиця красуня, свiжа рiлля.

Всього 41 бал

Категория: Підготовка до олімпіад | Добавил: Kozlova_Ludmila
Просмотров: 3236 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar
Вход на сайт

Інші розділи

Фотогалерея